Soba cu clopote – 8


Am revenit! :)
Pe scurt, am ajuns sa montez usa.
Am mai zidit cateva randuri ceramice si doua randuri la focar. Mi-a dat de furca focarul, adezivul se intarea inainte sa pozitionez cum trebuie caramizile.

_8897+1_-0_-1_tonemappedAm pus lampa in focar sa se vada mai bine rostul uscat. Acesta are rolul de a facilita stratificarea gazelor in timpul arderii. In partea superioara a focarului vor fi gazele participante la ardere, fierbinti, iar la baza focarului vor fi gazele mai reci, care nu participa la ardere, de ex vaporii de apa emisi de lemne. Aceste gaze balast vor iesi prin rostul uscat, alegand cea mai scurta cale spre cosul de fum.

_8898+1_-0_-1_tonemappedIn focar, in spatele peretelui opus usii, se afla calea pentru aer secundar. Acesta ajunge in focar prin mai multe orificii taiate in caramizi. Fiind preincalzit si canalizat in partea superioara a focarului, aici va intalni fluxul de gaze inflamabile provenite de la lemnele incise, ducand la aprinderea acestora. Astfel, se mareste randamentul focarului, arderea fiind aproape totala si cenusa rezultata va fi neglijabila.

_8899+1_-0_-1_tonemappedLegatura dintre primul clopot si canalul ascendent pentru fum, care va transporta fumul fierbinte spre al doilea clopot.

_8900+1_-0_-1_tonemapped _8901+1_-0_-1_tonemappedSpatiul pentru gratar, inainte de montarea acestuia. Are o suprafata mica deoarece este important doar la aprinderea focului, dupa incalzirea focarului va incepe arderea superioara cu aer intrat prin orificiile de aer secundar.

_8902+1_-0_-1_tonemappedIn fata usii am vrut o polita din piatra, am cautat o lespede mare din care sa debitez latimea dorita insa nu am gasit, dupa ce am cumparat cateva lespezi am vazut una mare de vanzare pe marginea drumului la intrare in Campina, prea tarziu.
Am debitat si imbinat caramida cu piatra, migaloasa treaba.
Cadrul usii, montat cu suruburi si dibluri pentru bca, acelasi mod de montare ca la usa cenusarului. Va trebui sa modific gaura din urechea stanga a usii, nu am reusit sa gauresc foarte exact caramida si usa sta mai ridicata cu 3-4mm in partea stanga.

_8903+1_-0_-1_tonemappedAsa arata polita, in partea dreapta va trebui sa mai polizez caramida pe care se sprijina, e mai in exterior cu 5mm.
Am ramas fara lut! Maine merg sa ma joc cu Max, cainele care pazeste „fabrica de caramizi” si sa iau lut de sub nasul lui. :)

Inca o data vreau sa multumesc persoanelor care m-au ajutat sa proiectez aceasta soba, Dl Andrei Lesan, membrii forumului Saconstruim.ro si paginii Sobe Rustice.

Categorii: Utile | Etichete: , , , , , , , , , , , , , , | 17 comentarii

Navigare în articol

17 gânduri despre „Soba cu clopote – 8

  1. Dupa ce o termini si pe asta te poti reprofila pe sobar clopotar.La cite chestii trebuie sa tii minte, sa tii cont…
    Sa va fie bine!

    • Sincer, cand a venit sobarul si mi-a facut prima teracota am zis „ce simplu e!”. Omul a intrat, a vazut cahlele aliniate de mine pe jos si s-a apucat de treaba. Dupa 3 zile a terminat soba si a spus ca nu-i place ,el nu ar fi facut-o asa. Pai…nu el a facut-o? Zicea ca eu am pus cahlele asa pe jos si el a facut-o cum am zis eu…
      Ca sa fac soba asta am calculat si strans informatii timp de un an, am calculat necesarul termic, am proiectat-o si demolat-o virtual, o multime de dichisuri. Probabil voi mai face una peste cativa ani, la demisol, cu care sa incalzesc toata casa. Pana atunci cred ca voi mai proiecta sobe unor cunoscuti, daca vor avea nevoie.
      Proiectarea e treaba cea mai anevoioasa…
      Si da, cred ca mi-ar placea sa fac sobe! 🙂 E genial sa lucrezi cu lut! 🙂

      • georgel

        buna seara.Va rog sa-mi spuneti daca aveti cunostintele necesare cum sa procedez in cazul unui gratar de gradina ,la focar cum sa preintampin iesirea fumului (fumul iese si pe cos dar imi iese si prin fata)Am citit ca ar fi trebuit sa fac niste fante dar nu stiu unde.Cu stima

        • Buna seara,
          nu stiu exact cum trebuie procedat cu un gratar de gradina insa imbunatatirea tirajului pe cos ar rezolva aceasta problema.
          Probabil cosul e prea mic in sectiune. Incercati sa faceti mai intai un foc pentru a incalzi cosul, cu lemne subtiri si uscate, care sa arda puternic si cu fum putin.

      • costica

        Ba ,,nene,vreau si eu sa fac o soba dar sa fie s centrala,studiez toate sit-urile,dar vad doar truncheli de informatii,fao pomana si aratami oschita de la a la z pt osoba cu clopote,intr-una de acest tip as vreasaconstruiesc centrala,ce zicima ajuti ?!.daca e nevoie pot sa si platescceva !!!

        • Costica, te rog sa ma crezi, abia astept sa-ti spun un pret sa te ia sughitul, apoi sa ma imbogatesc pe urma ta, dar nu pot! Nu sunt sobar si nu stiu sa proiectez asa un sistem, adica as incepe sa studiez pe forumuri si pana la urma l-as face, dar asta necesita timp si nu prea am. Intra pe sobarul.com, fa-ti cont acolo si cauta un topic despre sobele cu registru, poate gasesti o soba care sa fie apropiata de necesarul tau. Tot acolo o sa gasesti si schite 3d pe care pe poti descarca. acum ca te-am ajutat, sa inchini un pahar cu palinca in cinstea mea, in fata sobei cand va fi gata! Spor la treaba!

  2. daniel

    foarte fain….si eu vreu sa fac un cazan de zidarie sa ard baloti de paie….ma totdocumentez de vreo 3-4 luni dar e greu sa scoti ceva de la cei ce stiu o sal proiectez o sal construiesc ,daca nu imi place il stric, si cand iasa ce vreau o sa fac un blog sa pun pas cu pas ce am facut sa fie mai usor pentru alti ca mine….mai rar oameni dezinteresati ca si tine…pune poze pana la final ca e fain…

    • Sincer, eu nu stiam nimic despre aceste sobe in urma cu 2 ani. A durat cam 1,5 ani de documentare ca sa-mi fac curaj si sa ajung la finalizarea proiectului.
      Fa-ti un cont pe „saconstruim.ro”, cireste despre proiectele altora si cand iti faci o idee despre ce urmeaza sa faci, incepi un topic al tau unde vei primi ajutor de la sobari cu experienta. Eu asa am facut.
      Spor la documentare si panuri!

  3. sorin

    salut .ce sa zic am facut si eu o soba din caramizi la tara .un mara si flisata din caramizi refractare si din acelea de horn cu model in rest. proiec propiu si dadea o caldura de erai in meu .era ireala cadura mama zicea ca e o caldura ozenista.da am darimat-o ca minca multe lemne cind am incepit sa o darim am vazut ca nu era uscata inca.mi-a parut rau ca muincisem singur si mult la ea.acum am un godin nemtesc si sint multumit de el consuma putine lemne.si merge brici.orice soba face-ti nu uitati de izolarea camerei termoizolarea face cit 5 sobe bune .deoarece micsoreaza necesaru de caldura intr-o camera eu am reusit in o camera de 3 pe trei din 8 metri ster sa consum unu sau unu jumate in iernile grele si nu am termopan cu el cred ca dau lovitura da mai asteapta lipsa bani.imi plac sobele de caramida dintotdeauna aeru rustic si caldura care o subclasaeaza pe cea din teracota clasica .nu stiu de ce da caramida bruna de argila e pe locu unu la calitatea radiatiei inflarosii .poate da unda mica la inflarosu .oricum eu ramin fan caramizi poate mai fac o soba cu clopote de asta data .una mare supradimensionata .sa fac foc o data la 48 de ore..va multumesc ca ati citit pe curind.

    • Faina povestea!
      Cu noua soba, succes in proiectare si studiu. Nu trebuie supradimensionata, trebuie calculata si proiectata pentru necesarul termic al spatiului, facand un foc la 48 de ore. Totusi, eu nu as face mai rar de 24 de ore.

  4. Buna ziua ! Stiti vreo relatie matematica intre volume si putere calorica la soba in clopote ?

    • Buna ziua.
      Este o relatie matematica intre volumul focarului si puterea acestuia, apoi o legatura stransa intre puterea focarului si dimensiunile sobei, sunt mai mulet calcule de facut, va recomand sa va faceti cont pe forumul sobarul.com unde veti gasi un topic numit „calcule si iar calcule”. Acolo veti gasi si formulele necesare, si explicatiile lor.

  5. Dan

    Bana ziua. Am urmarit modelul sobei dumneavoastra ,Am facut si eu una anul acesta se incalzeste soba dar mai scoate fum in casa pe la usa. Cum pot remedia problema? Va rog ajutati-ma

    • Buna ziua,
      nu am o experienta vasta in domeniul sobelor, insa am patit si la a mea, cand arderea nu era completa aveam scapari de fum, sa nu vorbesc de fumul iesit cand deschideam usa.
      Este posibil sa nu aveti aer suficient pentru ardere. Mai este posibil si sa aveti nevoie de un tiraj mai bun, daca nu aveti cosul de fum izolat, izolarea acestuia ar putea sa fie solutia.
      Va poate ajuta si etansarea usii cu un snur de azbest autoadeziv, am gasit in magazinele de bricolaj snur plat cu un pret de aprox 25 lei.

Lasă un răspuns

Creează un sit web gratuit sau un blog la WordPress.com. Tema: Adventure Journal de Contexture International.

